100% Betal – Trygghetsgaranti

 

Swish

Vi har valt Swish som betalpartner för att kunna garantera säker och snabb e-handel.

Med Swish kommer pengarna in på mottagarens konto direkt oavsett vilken Swish-bank mottagaren har. Allt som behövs är ett mobil- eller Swish-nummer. Du ansvarar för att se till att mottagarens namn och belopp är rätt innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Du kan betala med Swish till mindre företag, föreningar och organisationer om de är anslutna till Swish. Swish-numret börjar då med 123 följt av en unik sjusiffrig sifferserie.

För att ansluta dig till Swish måste du vända dig till din bank som hjälper dig att komma igång.

Men kortfattat går det till så här:

  • Via din internetbank kopplar du ihop ditt bankkonto och ditt mobilnummer med Swish.
  • När du gjort detta kan du börja ta emot pengar via ditt mobilnummer eller Swish-nummer.
  • För att kunna skicka pengar behöver du även ladda ner Swish-appen “Swish Betalningar” och “BankID säkerhetsapp”.

Swish anslutna banker idag

Följande banker erbjuder Swish applikationen så att du kan swish mellan privatpersoner:

  • Danske Bank
  • Handelsbanken
  • ICA Banken
  • Länsförsäkringar
  • Nordea
  • SEB
  • Skandia
  • Sparbanken Syd
  • Swedbank och Sparbankerna

Fakta om Swish

Swish gör det möjligt att sekundsnabbt betala från ett bankkonto till ett annat med hjälp av mobilen. Det innebär att du kan göra betalningar när du vill och var du vill. Det enda du behöver veta är den andra Swish-användarens mobilnummer eller Swish-nummer.

Bankernas anslutning till Swish

Swish är en tjänst som ägs av Getswish AB men förvaltas av Bankgirot.

Banken som vill erbjuda tjänsten Swish måste först ansluta sig till Bankgirots betalsystem Betalningar i Realtid.

Tjänsten Swish är ett samarbete mellan Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, Skandia, SEB och Swedbank med Bankgirot som leverantör.

  

Payson

Vi har valt Payson som betalpartner för att kunna garantera säker e-handel för dig. Handlar du på nätet men inte känner köparen eller säljaren uppstår frågan: Vad är det som säger att jag inte blir lurad?

Med vår unika Trygghetsgaranti (Paysongarantin) kan du handla tryggt på Volluma (Starbrands AB). Payson håller pengarna för ett köp tills både köpare och säljare är nöjda. Trygghetsgarantin fungerar som en neutral part som ser till att varken säljare eller köpare har både pengarna och varan samtidigt.

Så här fungerar det

  1. Köparen och säljaren kommer överens efter avslutad affär.
  2. Köparen betalar till säljarens konto, varpå betalningen hålls av Payson.
  3. Säljaren meddelas att pengar finns hos Payson och att det är ok att skicka varan.

     

  4. Säljaren skickar varan till köparen inom 5 arbetsdagar från att betalning är gjord.
  5. Köparen tar emot och godkänner varan inom 8 dagar från det att säljaren meddelat Payson att varan skickats. Om köparen väljer att inte invända mot varan och köpet inom denna tid räknas det som ett godkännande och pengarna överförs till säljaren.
  6. Payson betalar ut pengarna till säljaren.

Trygghetsgaranti för köpare & säljare

Vår Trygghetsgaranti (Paysongarantin) innebär att vi håller köpesumman tills både köparen och säljaren är nöjda. Köparen betalar till oss och vi meddelar detta till säljaren. Han eller hon skickar då varan och är trygg eftersom pengarna finns hos oss. När köparen har fått varan och godkänt den överförs pengarna till säljaren. Tidigare var det alltid säljaren som hade makten vid en försäljning.

Med Trygghetsgarantin jämnar vi ut balansen och ingen riskerar att bli lurad. Eftersom vi reserverar köparens pengar så kan inte säljaren strunta i att skicka varan efter att du har betalat. Dessutom får köparen chansen att titta på och godkänna varan innan pengarna överförs. Antalet nätbedrägerier ökar för varje dag och idag undviker många att handla på köp- och säljplatser på nätet eftersom de är rädda för att bli lurade. Genom att erbjuda Trygghetsgarantin (Paysongarantin) kan våra köpare och säljare känna sig trygga när de handlar på Volluma (Starbrands AB).